Nowonarodzone szczenie i jego rozwój jest dla prawdziwego hodowcy wielką księgą , którą chciałoby się czytać i poznawać coraz bardziej i bardziej.
Szczenię Labradora rodzi się z bardzo bobrze rozwiniętymi zmysłami węchu i dotyku co można zaobserwoać w momencie jak maluszek odnajdują sutek matki i rozpoczyna go ssać ,natomiast jest całkiem głuche i ślepe, Przed nim czas ogromnogo rozwoju.
Ważne jest, aby na poszczególnych etapach rozwoju szczeniaczka zapewnić mu odpowiednie bodźce i opiekować się nim odpowiednio do wieku. Szczególnie ważny dla kształtowania się późniejszego charakteru psa jest okres szczenięcy aż do chwili osiągnięcia dojrzałości.
Układ nerwowy zaczyna się rozwijać z chwilą narodzin i można go podzielić na określane przez róznych behewiorystów etapy :
- 1 Etap Noworodka vel faza neonatalna / od urodzenia do 2 tygodnia życia/
- 2 Etap Przejściowy vel tranzycyjny vel przechodni / od 2 do 3 tygodnia życia /
- 3 Etap Socjalizacji vel wpajania skojarzeń / od 3 do 12 tygodnia życia /
- 4 Etap Młodzieńczy vel socjalizacji z człowiekiem / od 3 do 12 miesiąca życia /
- 1 Etap /do 2 tygodnia/
Okres do 2 tygodnia życia szczenięcia jest niezwykle ważny, gdyż w tym czasie rozwija się cały czas układ nerwowy pieska. Zmysły smaku, powonienia, dotyku i odczuwanie temperatury działają już sprawnie, natomiast szczenięta są jeszcze ślepe i głuche. Niezwykle istotny jest w tym okresie kontakt z piesków z matką (nie powinno się separować ich od suki matki aż do ukończenia minimum 7 tygodnia życia, gdyż matka uczy szczenięta prawidłowych zachowań społecznych).
W tym czasie czystość w kojcu utrzymuje suka.Wylizywanie przez matkę bezpośrednio przed ssaniem okolic anogenitalnych szczenięcia powoduje oddawanie moczu i defekację.
Już w tym pierwszym okresie można zaobserwować pewne podstawowe formy uczenia się, na przykład rozpoznawania zapachu matki.
|
|
- 2 Etap /od 2 do 3 tygdnia/
W tej fazie rozwija się kora mózgowa, narządy zmysłów maleństwa stają się sprawne. Smak, widzenie , powonienie, a wkrótce i słuch zaczynają funkcjonować co prawda wzrok i słuch nie jest jeszcze 100 % sprawny ale wkrótce się to zmienia .Rozpoczyna się czas badawczego zachowania szczenięcia.
- 3 Etap / od 3 do 12 tygodnia życia/
W tej fazie rozwijają się płaty skroniowe kory mózgowej, wzrok i słuch już sa w pełni rozwiniete. Pojawia się odruch podskoku - szczenię reaguje podskokiem na klaśnięcie w dłonie. Maluszki zaczynaja rozpoznawać postacie i przedmioty. Bardzo ważne w tym etapie jest dostarczanie naszym szczeniętom róznego rodzaju bodźców. Im większą spotkają rozmaitość bodźców w środowisku, w którym przebywa, tym łatwiej przyjdzie im później dostosowywać się do różnych sytuacji. Kontakt z naszymi szczeniaczkami w tym etapie sprawia nam wielka przyjenosć i robimy wszystko aby była ona obupólna , w ten sposób zachowane w pamięci informacje zwiększają ufność względem człowieka.
Szczeniaczki Labradora mają przyjemność zakosztowania pokarmu stałego , karmimy je początkowo raz dziennie , zwiększajac co parę dni ilość i wielokrotność posiłku.
- 4 Etap / od 3 do 12 miesiąca życia/
W tym czasie szczenieta Labradora powinny być uczone czystości, dobrego wychowania i pierwszych komend. Powinno się przyzwyczajać maluchy do otaczającego ich otoczenia , wskazane są tzw. "psie przedszkola" organizowane przy ZKwP gdzie Labradory mogą uczyc się poprawnego reagowania na ine psy i obcych ludzi. Młode Labradory próbują ustawić się w hierarchi stada i miedzy innymi próbują dominować nawet nad swoimi właścicielami , ważne aby im na to nie pozwalać. Jest to okres niebywałej chłonności, jeśli chodzi o nabywanie doświadczenia i uczenie się.
Pojawia się również niebywale silna chęć eksploracji, trzeba uważać na swoje Labradory ponieważ w tym etapie najwięcej słyszymy o zaginięciach naszych pupili , dlatego bądźmy czujni .
Opracowane przez Al-grom kennel:
Bibliogtafia:
"Okiem Psa. Poradnik Psiej Psychologii"John Fisher, przekład: Anna Redlicka. Warszawa 1994.
Mosier J E 1978. "The puppy from birth to sixweeks." Vet. Gin. North Am. 8, 79-85.
Wright J C "The effects of differential rearing on explanatory behavior in puppies." Appf. Anim. Ethof. 1983 10 27-34.
All rights Reserved |Kopiowanie i powielanie bez zgody jest
zabronione
|